اجزاء اصلی فرآورده:

Althaea officinalis (سر شاخه گلدار خطمی)

مواد مؤثره:

ريشه ختمی  حاوی مواد موسيلاژی  به مقدار 33 درصد نشاسته  33 درصد ترکيبات قندی  10 درصد پکتين   10   درصد آسپاراژين  2 درصد  و مقدار  کمی روغن است.مواد موثره عمده اين گیاه را ترکيبات موسيلاژی  5  تا  10 درصد و مقدارکمی اسانس0.02 تشکيل میدهد.  برگ ختمی علاوه بر موسيلاژ مقدار جزيی اسانس و يک  اسيد فرار  با بوی اسيد والرينيک  است. گل ختمی علاوه بر ماده قندی دارای 24 درصد اسانس  است. ضمنا در  زمان گل دادن  دارای حداقل موسيلاژ و آميدون می باشد  ولی بعد از گل دادن مقدار درصد مواد مذکور تدريجا افزايش می يابد.

موارد مصرف:

به طوراخص ضد ورم روده، رفع زحیرو قولنج و سده امعاء و قرحه آن و اسهال صفراوی و خرقه البول و امعاء و ورم آن و اسهال روی.

مقدار و طریقه مصرف:

هر8ساعت 2عددقرص مصرف شودودرمواردحاد وشدیدبیماری هر8ساعت سه عدد میل شود.

عوارض جانبی :

مصرف بیش از حد در بیماری های معده و ریه بدون استفاده از مصلح آن

اثرفارماکولوژیک ومکانیسم اثر:

کولیت اولسراتیو (Ulcerative colitis) که به کولیت روده (ورم و یا آماس روده( نیز معروف است، یکی از انواع بیماری های التهابی روده است که باعث التهاب طولانی مدت در بخشی از دستگاه گوارش می شود.. کولیت روده عموما داخلی ترین سطح روده بزرگ (کولون) و راست روده (رکتوم) را تحت تاثیر قرار می دهد. شایعترین داروهای ضدالتهابی برای درمان بیماری‌های التهابی روده، ترکیبات 5ASA  نامیده می‌شوند مانند سولفاسالازین و مسالازین ممکن است داروهای گروه کورتیکواستروئید به صورت خوراکی یا وریدی نیز برای برای کاهش التهاب تجویز شوند..گزارش ایسنا به نقل از Bioesti، اخیرا، گل ختمی در درمان مشکلات گوارشی از جمله سوزش معده، سوء هاضمه، کولیت زخمی و زخم معده استفاده می‌شود. سرشاخه گلدار ختمی با داشتن خواص ضد التهابی و آنتی باکتریال پاسخگوی علل اصلی بیماری کولیت میباشد.

فارماکولوژیک دارو از منظر مبانی طب سنتی:

از دیدگاه طب سنتی، علت اولیه کولیت، اضافه شدن مزاج منفعله ای خشکی به روده است یعنی روده با خشکی مواجه می شود پاسخ بدن نسبت به این خشکی روده، ایجاد رطوبت و تولید بلغم است غلبه ی دو خلط یا دو مزاج که تقریباً ضد همدیگر هستند یعنی صفرا (و بعضا سودا)و بلغم عامل بیماری کولیت می باشد. در درمان سنتی تمرکز روی به تعادل کشاندن مزاج روده می باشد و خشکی روده را به مرور رفع می کند. در طی درمان سنتی هم ممکن است طی دو الی سه هفته علائم بیماری عود کرده و بعد رفع شود ولی باید همچنان به ادامه ی درمان پرداخت. در ابتدا، حملات عودکننده ی بیماری با فاصله ی کمتر از هم رخ می دهد به مرور با رسیدن حالت تعادل روده ها به انتهای درمان نزدیک می شویم و حملات قطع می شود. یکی از اصول درمان قطعی بیماری کولیت، به تعادل کشاندن کبد است” علت التهاب: خشکی و صفرا در کبد ” است. چون کبد یک عضو رئیسه بدن بوده که در واقع خادم الرئیسه آن روده می باشد. یعنی کبد اعمال خود را به واسطه ی روده انجام می دهد. در این فرآورده به نحوی از سر شاخه گلدار ختمی استفاده شده که بهترین گزینش برای اصلاح مزاج کبد و روده است. از طرفی با داشتن خواص ضد التهابی مستقیما در درمان روده موثر است.

نکات قابل توصیه:

زنان باردار با مشاوره مصرف نمایند. در صورت مصارف طولانی مدت ، در صورت احساس ناراحتی در معده، 1 قاشق غذا خوری آب زرشک و یا یک قاشق چایخوری پودر رازیانه یا شربت عسل میل نمایند ، و در صورت ناراحتی مربوط به ریه که قبلا نبوده ، نصف لیوان شربت عسل استفاده شود.

محصولات مکمل:

اصلاح تغذیه ی بیمار اجتناب از خوردن غذاها و خوراکی های بلغم زا و خشکی زا . قرص ویاحب انبرباریس(لیور)           

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *