شوره سر (Dandruff) چیست؟
شوره سر پوسته‌پوسته‌های سفید رنگی است که در اثر تجمع سلول‌های مرده پوست در موها ایجاد می‌شود. در واقع سلول‌های مرده پوست شروع به ریزش کرده و در اثر این اتفاق شوره سر ایجاد می‌شود. این وضعیت معمولا بی‌ضرر است و با عوارضی همراه نیست. اما ممکن است گاهی با خارش همراه شود. احتمال وقوع شوره سر در هر فردی با هر سنی وجود دارد. اما معمولا جوانان و افراد میان‌سال بیش از دیگران با این موضوع درگیر هستند. این وضعیت دارای شدت‌های مختلفی بوده و ممکن است خشک یا چرب باشد. بسته به‌شدت شوره سر، علت و نوع آن روش‌های متفاوتی برای درمان آن پیشنهاد می‌شود.
بهداشت ضعیف نمی‌تواند عاملی برای تشدید یا ایجاد شوره سر باشد. اما معمولا زمانی که فرد موهای خود را به‌طور مرتب شانه نزده یا آن‌ها را نمی‌شوید، شوره‌ها بیشتر به چشم می‌آیند. عوامل دیگر نظیر سن افراد، شرایط آب و هوایی، سطح استرس افراد، شرایط سلامتی و برخی بیماری‌ها، شیوه مراقبت از موها و کیفیت محصولات مراقبتی مو می‌تواند باعث تشدید شوره سر شود.
انواع شوره سر
شناخت نوع شوره سر می‌تواند تاثیر زیادی در انتخاب شیوه درمان آن داشته باشد. برخی از انواع شوره را می‌توان به تغییر در برنامه‌های مراقبت از مو یا راهکارهای خانگی درمان کرد. اما برخی دیگر ممکن است به درمان‌های دارویی یا استفاده از شامپوهای قوی ضد شوره نیاز داشته باشد
• شوره خشک
شوره خشک معمول‌ترین نوع شوره است. این شوره معمولا در فصل زمستان تشدید می‌شود. چراکه سرد و گرم شدن محیط می‌تواند پوست سر شما را خشک کند. علاوه بر این شستن مداوم موها با آب داغ نیز می‌تواند از دلایل ایجاد شوره خشک باشد. پوسته‌های شوره خشک معمولا سفید و ریز هستند و ممکن است باعث ایجاد خارش خفیف شوند. خارش شدید به همراه شوره‌های خشک می‌تواند نشانه‌ای از یک بیماری پوستی جدی‌تر باشد که باید توسط پزشک بررسی شود.
برای کمک به جلوگیری از بروز شوره خشک می‌توانید از شامپوهای مرطوب‌کننده استفاده کنید. درمان‌های خانگی نظیر ماساژ پوست سر با روغن نارگیل نیز باعث تسکین خارش شده و از خشک شدن پوست جلوگیری می‌کند.
• شوره پوست‌پوستی یا چرب
در زیر سطح پوست شما غدد تولیدکننده سبوم وجود دارند. سبوم ماده‌ای روغنی است که به مرطوب‌سازی و محافظت از پوست کمک می‌کند. زمانی که سبوم تولیدشده توسط این غدد چربی زیاد شود پوست سر شما چرب خواهد شد. این چربی اضافه می‌تواند باعث تحریک پوست سر و ایجاد شوره‌های پوست‌پوستی شود. پوسته‌های این شوره معمولا بزرگ‌تر از شوره خشک است و ممکن است حالتی روغنی داشته باشد. همچنین این پوسته‌ها رنگ زردتری دارند. اگزمای سبورئیک نوع شدیدی از شوره چرب است
دلایل ایجاد شوره سر چیست؟
شوره سر ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد ، از جمله: پوست های تحریک شده و چرب. شامپو زدن به اندازه کافی نیست. قارچی شبیه مخمر (مالاسزیا) که از روغن های پوست سر بیشتر بزرگسالان تغذیه می کند وعوامل هورمونی.
• درماتیت سبورئیک یا اگزمای سبورئیک
افرادی که به درماتیت سبورئیک مبتلا شده‌اند، پوستی چرب و تحریک‌شده دارند و به همین دلیل احتمال ابتلا به شوره سر در آن‌ها بالا است. پوست این افراد معمولا قرمز، چرب و پوشیده از پوسته‌پوسته‌های سفید و زرد است. توجه کنید که در این مورد شوره مو تنها در موهای سر پیدا نمی‌شود. ممکن است در موهای پشت گوش، ابروها، سینه و دیگر قسمت‌های پوشیده از موی بدن نیز شوره مشاهده شود.
• بیماری‌های زمینه‌ای
یکی از علت‌های شایع بروز شوره سر وجود بیماری‌های زمینه‌ای در افراد است. بیماری‌هایی نظیر پارکینسون و صرع می‌تواند از دلایل ایجاد شوره سر باشد. همچنین موارد دیگری همچون مصرف الکل، افسردگی، اختلالات اشتها یا اضافه‌وزن و سکته‌های مغزی و قلبی می‌تواند از دلایل بروز شوره سر باشد.
• شوره سر ناشی از قارچ
بر روی پوست سر این افراد معمولا قارچی به نام مالاسزیا یافت می‌شود که از چربی پوست تغذیه می‌کند. این قارچ برای افراد معمولی مشکلی ایجاد نمی‌کند اما در بعضی افراد با بیماری‌ها یا شرایط خاص باعث تحریک پوست شده و با ترکیب با چربی پوست سر شوره را ایجاد می‌کند.
گیاهان دارویی موثر برای درمان شوره سر
گل ختمی: از جمله گیاهانی است که برای جلوگیری از ریزش مو و شست و شوی بدن بسیار مفید است. گل ختمی بهترین شامپو گیاهی برای پوست و مو و جایگزین شامپوهای شیمیایی برای جلوگیری از ریزش مو و پیشگیری از کچل شدن، خواص گل ختمی شامپوی طبیعی برای درمان موثر ریزش و خارش و شوره سر.
گل ختمی را آسیاب کرده به مدت نیم الی یک ساعت داخل آب ولرم قرار دهید و بعد مایع را از صافی عبور دهید محلول حاصل از این ترکیب را درون ظرفی بریزید و از آن استفاده کنید محلول بدست آمده بهترین شامپوی طبیعی است ، این روش بهترین روش مورد استفاده است.

خواص شامپوی گل ختمی
• جلوگیری از ریزش مو
• جلوگیری از چربی پوست سر
• جلوگیری از خارش سر
• سر جلوگیری از شوره
• افزایش رشد موها
• افزایش لطافت موها
• بازسازی ساقه های مو
• ازبین رفتن شپش سر
• تسکین دهنده میگرن و سردرد
سرکه سیب: کمی سرکه سیب بردارید و آن را با آب مخلوط کنید ، هر دوی سرکه سیب و آب باید با نسبت برابر مخلوط شوند.به خوبی آنها را مخلوط کنید. بعد از شامپو کردن موها، مقدار کمی از مخلوط را در کف دست خود بریزید و آن را بر روی پوست سر خود بمالید. 10 تا 15 دقیقه بماند سپس با آب بشویید این روش را یک هفته یا بیشتر تکرار کنید.
آویشن: 4 قاشق غذاخوری آویشن را در 2 فنجان آب جوش مخلوط کنید.اجازه دهید 10 تا 15 دقیقه بجوشد.صبر کنید تا سرد شود و سپس مخلوط را صاف کنید.آن را روی پوست خود بمالید و 5 دقیقه بماند.این یک درمان گیاهی مناسب برای شوره سر است.
نمک: نمک، واقعا مانند یک اسکراب عالی عمل می کند.کمی نمک بردارید و آن را روی پوست سر خشک خود بریزید. به آرامی ماساژ دهید تا شوره سر زننده را از بین ببرد.سپس موهای خود را شامپو کنید.
آلوئه ورا: آلوئه ورا ،دارای خواص مفید بسیاری است ، یک عدد آلوئه ورا نصفش کنید و ژل چسبنده آن را در یک کاسه بریزید. قبل از دوش گرفتن از این ژل استفاده کنید اگر قادر به پیدا کردن آلوئه ورا خام نیستید، می توانید از آب آلوئه ورا استفاده کنید. پس از استفاده از آب آلوئه ورا یا ژل آن، موهایتان را با شامپویی ملایم کاملا شستشو دهید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *