اجزاء اصلی فرآورده:

میوه زرشک(Berberis Vulgaris)  گلبرگ گل سرخ  (Rosa Damascena   طباشیر (Arundo  Donax )

 تخم خیار(Cucumis Sativus)      تخم خرفه (Portulaca Oleraceaa)     تخم کدو ( Cucurbita Pepo)

مواد مؤثره:

آلکالوئید (Berberine – Berbamin – oxyacanthine)، تانن، اسانس (keton – Oleoptene – Stearopene – Geraniol) ساپونین، آنزیم پروتئولیتیک

(Protease TtypsinInhillitor)، اسیداسکوربیک (Vitamin C)، املاح فسفات، منیزیم، آهن، آلومینیم، منگنز، کلسیم،  پتاسیم، سدیم، اسیدسالیسیلیک، گلیکوزید تلخ.

 موارد مصرف:

برای تقويت كبد، برای کاهش آنزیم های کبد چرب و نارسایی های کبدی، تنظیم آنزیم های کبدی و تنظیم میزان صفرای بدن، درمان حمایتی در بیماری های مزمن کبدی

 و سیروز، هپاتیت حاد و مزمن، کاهش عوارض سمی داروها توصیه می شود.

مقدار و طریقه مصرف:

هر 8 ساعت 2  عدد قرص میل شود. در موارد، حاد و شدید از بیماری می توان دُز مصرف را در هر 8 ساعت تا 3 عدد افزایش  داد، تا نتیجه مطلوب بدست آید.

عوارض جانبی:

عارضه جانبي خاصي ذكر نشده است.

موارد منع مصرف: زنان باردار مصرف نکنند، استسقاء لحمی و سنگ کیسه صفرا

آثار فارماکولوژیک و مکانیسم اثر:

اثرات صفرا بر (پاک کننده متابولیک، محرک فونکسیون کبدی)، ضدالتهاب، انرژی زا، اشتها آور،  بازکننده ی انسداد مجاری در این فرآورده به اثبات رسیده که مطالعات گسترده ی فارماکولوژیکی و بالینی از نظر مواد مؤثره و خواص، این امر را تایید نموده اند. از آنجا که صفرا به عنوان یک وسیله برای دفع چندین فرآورده ی مهم از خون، مانند بیلیروبین و کلسترول عمل می کند و از طرفی ریورز بسیاری از داروها مانند سولفونامید، پنیسیلین، آمپیسیلین، اریترومایسین، شل کننده های عضلانی وریدی (کاربرد درآنستزی)، توسط کبد صورت میپذیرد، فرآورده ی لیور، کبد را بطور مستقیم در محور اعمال ترشحی و دفعی اش تقویت کرده و بطور غیر مستقیم در فانکشنال عروقی و متابولیک، این ارگان را حمایت می نماید.

 ازطرفی تانن های موجود در فرآورده نیز قادرند با دورکردن پروتئین های لازم از باکتری های باقیمانده که سایر مکانیسم های دفاعی بدن برای از بین بردن آنان ناتوان بوده اند، با جلوگیری از روند میتوز سلولی موجب انهدامشان گردند.

ساپونین ها با دارا بودن خواص بازکنندگی مجاری، باعث کاربرد دارو در (jaundice obstructive) ایکتر انسدادی می گردند. ازطرفی این مواد، مسئول خواص ضد التهابی، انرژی زایی و کاهش چربی خون می باشند.

 این فرآورده با دارا بودن آنزیم پروتئولیتیک ازگروه مهارکننده ی پروتئازتریپسین فعالیت  ویروس ها و همچنین آثار ترکیبات شیمیایی مولد سرطان را در بستر روده ها خنثی و متوقف می نمایند.

اثرفارماکولوژیک دارو از منظر مبانی طب سنتی:

این فرآورده به عنوان بهترین منضج صفرا، می تواند خلط مذبور را نرم و روان گرداند و از تشکیل خلط (اخلاط بد و فاسد حاصل از آمیزش صفرا با سودا و تشکیل سوخته صفرا و اخلاط حاصل از سوختن صفرا و تشکیل صفرای سوخته یا سودای محض و یا صفرای غیر طبیعی حاصل از آمیزش صفرا با بلغم و تشکیل صفرای بلغمی) و ایجاد بیماری های  تابع،  نظیر جوش های صورت  از نوع گاورسی، اوزیما، کیست، تب و…. جلوگیری نماید. در صورت تشکیل اخلاط فاسد، قادر است با تقویت نیروهای 4 گانه ی کبد، پروسه ی تولید و مجزا سازی اخلاط را در کبد ساپورت نموده و صفرای زیادی را به کیسه صفرا گسیل داشته و صفرای طبیعی را با خون در بدن به جریان در آورد.

نکات قابل توصیه:

هیچگونه اثرات آنتاگونیستی با داروهای شیمیایی خوراکی یا موضعی ندارد.

محصولات مکمل:

قرص مسهل گیاهی(لاگـزاتیو)     ،      قرص خولنجان (وارمــــر)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *