امام کاظم (ع): تا زمانیکه بیماری، به جد با شما درگیر نشده است درگیر معالجه طبیبان نشوید، که درمان به مانند ساختمان است که مقدار کمی از آن، شخص را بمقدار فراوانش می­کشاند.

امام باقر (ع): بدان که هیچ دانشی چون جستن سلامت نیست و هیچ سلامتی چون سلامت دل نیست لذا از نظر اسلام، طب روان، ارزشمندتر از طب جسم و طب جسم ارزشمندتر از سایر علوم است.

امام رضا (ع): خداوند بدن را به هیچ دردی گرفتار نساخته، مگر اینکه برای آن دارویی قرار داده است که بدان درمان شود هر نوعی درد نیز نوعی درمان و چاره دارد.
چرا که این بدن بر سیاق یک مملک ساخته شده‌اند. پادشاه این سرزمین قلب است رگهایی که در بدن و مغز وجود دارند کارگران‌اند خانه آن پادشان قلب انسان است است سرزمین آن پادشاه، بدن انسان است و دستان و پاها، چشمها، لب‌ها و زبان و گوش‌ها نیز یاران اویند.
آنچه برای سلامتی رگها سودمند است: (طبق روایات)
۱- بادمجان
۲- بادر نجبویه: گرفتگی‌های عروق و مجاری را می‌گشاید.
۳- انجیر: رسوبات مجاری و رگها را نرم می‌کند.
۴- نیشکر: گرفتگی مجاری و رگها را باز می‌کند.
5- روزه‌داری: طغیان رگها را فرو می‌نشاند.

امام رضا (ع): هر کس می‌خواهد در همه زمستان از زکام ایمنی بماند، هر روز سه لقمه عسل با موم آن بخورد و نرگس ببوید، چرا که از زکام ایمنی می‌دهد. سیاهدانه نیز چنین است.

امام صادق (ع): خطاب به طبیب هندی: کبد قو سدار است تا معده را سنگینی کند و به تمامی بر روی آن قرار گیرد و آنرا بفشرد و در نتیجه، بخاری که در آن هست، بیرون رود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *